ART X: il track by track di "The Redemption Of Cain"
Ecco svelati i dettagli della rock opera di Gabriele Bernasconi


Articolo a cura di Costanza Colombo - Pubblicata in data: 03/10/16

SCROLL DOWN FOR THE ENGLISH VERSION

---ITA---

 

1667, "Il Paradiso perduto" di John Milton
1821, "Caino, Un Mistero" di Lord Byron
2016, "The Redemption Of Cain" di ART X

 


Da secoli ormai l'umanità è alle prese con l'atavica ricerca di quell'incontaminato paradiso a cui l'anima tenderebbe spontaneamente. Quel luogo da cui la propensione al peccato ha però bandito l'uomo fin dagli albori della sua storia. Questo lo sfondo della prima rock opera del nuovo lodevole progetto di Gabriele Bernasconi: ART X.


Come già presentato nel dettaglio, in un recente comunicato stampa, lo storico frontman dei Clairvoyants, ha saputo riunire, sotto una sola egida, prestigiosi ospiti del panorama nazionale e internazionale (Roberto Tiranti, André Matos, Amanda Somerville, Zachary Stevens, Blaze Bayley e Oliver Palotai, tanto per citarne alcuni) con l'intento di entrare negli annali del metal mondiale. Vediamo come ci è riuscito.

 

Frutto di un'introspettiva rielaborazione della vicenda biblica di Caino e Abele, e influenzato dal dramma di Lord Byron, "The Redemption Of Cain" riesce, fin dalla prima traccia, a far immedesimare l'ascoltatore nel più primordiale e intimo conflitto dell'essere umano. Questa, assieme allo straordinario talento (strumentale e canoro) dei protagonisti, la forza di un album che esula dalla semplice composizione musicale e prende il largo verso quella dimensione già conquistata in passato da Avantasia e Ayreon. Una straordinaria ed imperdibile uscita per tutti gli amanti del genere.

 

 

"You want to know my story
It's a bitter one, be advised
There's neither pride nor glory
It's a long and bleak demise... "

 

Memoriae - Un'introduzione alla vicenda di Caino

 

Stavolta, a presentare Caino non è un versetto delle Scritture, bensì due minuti di intro che rapiscono l'ascoltatore per abbandonarlo su quella "wretched land" perfettamente rappresentata dall'artwork di Eliran Kantor. Nel dettaglio, a trascinarci nel fango, sono gli echi della più antica delle battaglie, quelle Termopili dell'anima il cui fragore sfuma dopo il primo minuto, quando fa il suo ingresso la voce narrante, adesso forte e chiara dopo i sussurri iniziali. Intervallato dall'ampio respiro di una parte orchestrale, il narratore torna poi a farsi sentire, sputando fuori, più che pronunciando, due parole in particolare: "stupid" e "terrible" a sottolineare il crimine di Caino. E poi ancora quell'avvolgente melodia che lascia in sospeso e desiderosi di avventurarsi oltre.


Knowledge & Death - La delusione di Caino nell'apprendere la scelta del padre, Adamo, di nutrirsi dell'Albero della Conoscenza e non di quello dell'Albero della Vita.

 

Il flash-back si apre con una ventina di secondi scarsi di arrangiamento argentino, forse a riassumere "the joy of childhood" di Caino, "the first born man/Not created, born from woman/A consequence of pure love", seguiti dal primo vero monologo del protagonista, impersonificato da Bernasconi. Dopo un minuto ecco la prima scarica di batteria e tastiere che vengono poi raggiunte dalle chitarre, amalgamandosi alla perfezione nella prima manifestazione di quanto gli ART X hanno da offrire ad un popolo già ben avvezzo ad un genere da molti considerato saturo. Al "my was the pain of growing" è Eva (Selina Iussich) a ribattere aprendo un dialogo a cui si aggiunge ben presto anche Adamo (Blaze Bayley). I tre si sommano in un apprezzabilissimo ritornello corale che è senza dubbio il cuore del pezzo: "Why are we all bound to die one day?/What is Death, why do I fear it?/Why should we wane like the embers?". Si segnala pure l'ammonimento di Adamo a, 4:28, enfatizzato dallo stridore dell'assolo a seguire. Una delle migliori tracce del disco.


The First Sacrifice - Il sacrificio ordinato da Dio

 

L'antifona all'Angelo di Dio (André Matos) è affidata agli archi e ad un accenno di voce femminile in sottofondo che risulta quasi un sonno della coscienza da cui ci si sveglia repentinamente grazie all'ingresso della voce squillante del cantante brasiliano: "Wake up, firstborn!". L'angelo è il messaggero dell'ordine divino di compiere il sacrificio richiesto ai figli di Adamo: "Tell them to burn what they hold closest to their hearts" e in questo il tono di Matos si fa piacevolmente istrionico. Quindi la traccia evolve con un bellissimo cadenzato a cui si aggiunge prima Adamo e poi Abele (Roberto Tiranti), le cui voci si alternano con quella di Caino il quale, sebbene non riesca a comprendere il senso della richiesta paterna, si adegua al suo volere, offrendo in sacrificio "the best of the harvest". Dopo un minuto strumentale, culminato nell'assolo a 3:11, esplode lo sdegno di Caino ("Why did you refuse my sacrifice?/Was it worse than my brothers'?") perfettamente espresso dal verso: "You, bloodthirsty God". L'Angelo prova ad ammansirlo ma vendendo la malaparata, altro non può che ammonirlo ("You'll nest the snake deep inside your heart") prima di scomparire.

 

The Second Sacrifice - Il sacrificio compreso e messo in atto da Caino, furioso dal rifiuto divino

 

Grazie alla melodia coinvolgente e all'immediato intervento di Bernasconi, l'ascoltatore è subito proiettato nella mente turbata del protagonista, tormentata dai quesiti che stavolta indirizza non più al padre naturale ma al padre universale: Dio. "Why Lord, why do you put me down?/Why Lord, why is it never enough? Why do you have to be so harsh?". A questo passaggio, che di certo farebbe faville in sede live, segue la replica di Eva la quale tenta invano di riportare il figlio a più miti consigli: "Don't let the enemy take away your peace/ Your soul should be a temple for love/Not a vile den for Lucifer's disease". Purtroppo Caino, accecato dalla rabbia, non ascolta ragioni. La sua furia monta, in parallelo all'apparato strumentale sempre più incalzante, fino ad esplodere in concomitanza con l'assassinio di Abele che si consuma a 3:20 con un'altra pregevole parentesi strumentale che si prolunga fino al termine del brano.


Crime, Pain and Penance
- L'esilio dopo l'assassinio di Abele

 

"Where is your brother Abel?" è la domanda posta dall'angelo prima di maledire e bandire l'umano. Nonostante la durezza delle parole di cui è messaggero Matos, la prima prima metà della traccia è pacata, in netto contrasto con il brano precedente. In assenza di Bernasconi, la melodia torna ancora una volta protagonista prima in chiave acustica e poi, al secondo minuto, si aggiungono anche batteria e chitarre elettriche a realizzare uno dei momenti migliori dell'intero lavoro. L'unica altra voce della traccia è quella di Adamo che prima dà l'estremo saluto al secondogenito e poi caccia il di lui assassino: "Get away from me now homicidal childe/Get away from me before I lose my mind".

 

Lilith - L'incontro con la prima moglie di Adamo, parimenti esiliata, ma schiava di Lucifero

 

La seconda metà della tracklist si apre con un'intro strumentale, a metà strada tra Kamelot e Nightwish, a introdurre il carattere suadente di questa nuova performance di una delle cantanti più amate del metal: Amanda Somerville. Tutt'altro che nuova a lavori del genere (oltre ad Avantasia merita ricordare anche il progetto Aina di cui era una dei membri fondatori) la tedesca si dimostra ancora una volta perfetta nel ruolo affidatole. L'emozione che traspare dalle prime due strofe è infatti palpabile, così l'indole maligna messa in scena dall'angelo caduto (Tim Aymar), introdotto da un intermezzo ben più tirato dei precedenti: "Is this hesitation, my little slave? A stain of uncertainty I see upon you?" Si consiglia di prestare particolare attenzione al duetto in chiusura tra Lilith e Caino.

 

Lucifer - L'incontro con Lucifero stesso nella terra si Nod, e il rifiuto di Caino alla seduzione dei suoi doni

 

E' la malinconia di tastiere archi ad esprimere il totale sconforto di Caino ("I am alone now/cast out from my land"). Il senso di smarrimento è evidente, aggravato dai virare del brano verso lidi sempre più amari e taglienti fino al trovarsi al cospetto di Lucifero. "You did your best but it was not enough, wasn't it?/He sent his Angel to cast you away, didn't He?" Queste due delle domande con cui Aymar incalza Bernasconi nel loro confronto. "I don't need no advice Get away!/I would rather die alone/Than surrender my free will." Nonostante la forza scaturita dallo scontro tra Caino e Lucifero (che a tratti ricorda il buon vecchio Jorn Lande), quanto resta più impresso della traccia sono i rintocchi del tessuto musicale.


A Wife's Love
- Come un'anima accecata dalla rabbia e solitaria viene salvata da un amore innocente e sincero

 

Di certo la traccia più sentimentale del disco, la numero sette si apre soave con una apprezzatissima freschezza, aliena al resto della scaletta. A riportare con le ginocchia nel fango sono i nuovi interrogativi di Caino: "Where am I now? I can barely stand/What am I now? I can barely see/How long have I been here? Is it day or night?/I am so weak and alone". Sebbene la musica tenti di colmare il vuoto che ruggisce nell'anima del protagonista, è soltanto con l'ingresso della moglie (Lucia Emmanueli) che torna ad affacciarsi un briciolo di speranza: "Why do you hide? Let me see your face/Lower your hands, I want to see your eyes". Nonostante la rabbia con cui Caino la rigetta nella strofa successiva, la moglie non si arrende: "You are no monster, no dire beast/These hands can be a means for love". È qui che la melodia che si fa sempre più cristallina, descrivendo la risalita dagli inferi dello spirito di Caino, sanato dalla moglie.

 

The Keeper - La ricerca dell'Eden, e l'incontro col Custode di una strana caverna

 

Con un titolo che già rimanda a uno degli archetipi più tradizionali del genere, il pezzo stesso non poteva che essere uno dei più belli del disco. Ancora una volta strutturato in alternanza di dialoghi e assoli, la penultima traccia dimostra, se ce ne fosse ancora bisogno, la bontà dell'operato di Bernasconi & soci. Menzione particolare per la performance simultanea di Matos e Zak Stevens e per l'epicità di quanto viene offerto strumentalmente dal quarto minuto prima che Caino porti a casa il pezzo (e un accenno di "lieto" fine): "How can it be that you still want to save me?/I did my best to anger your Lord".

 

Eden, Finally... - All'interno della caverna, dentro sé stesso, Caino trova l'Eden che tanto desiderava

 

A sua volta divisa in tre parti (The Cave, Adam e Abel), l'ultima traccia, una suite da dieci minuti, è quella che più si avvicina al modello Avantasia grazie a cori e orchestrazioni di alto livello. Sarà l'energia del "Go now, don't hesitate" con cui il Custode, l'Angelo e la moglie incoraggiano Caino ad avventuarsi nella caverna, sarà la potenza dallo scambio di strofe tra Adamo e il primogenito, la qualità degli assoli (ad esempio quello a 4:55), oppure l'emozione scaturita nel duetto tra i due fratelli, fatto sta che gli ART X concludono in bellezza il loro debutto. Sebbene l'ovvio paragone con i due progetti che hanno ispirato Bernasconi, quanto si può concludere a fine ascolto è che "The Redemption of Cain" è un felice ibrido tra i lavori di Tobias Sammet e quelli di Arjen Lucassen, caratterizzato dalle ambiziose intuizioni del primo e dalla maggior introspezione dei personaggi del secondo.

 

-------------------------------------

 

---ENG--- 

 

1667, "Paradise Lost" by John Milton
1821, "Cain, A Mystery" by Lord Byron
2016, "The Redemption Of Cain" by ART X

 

Human kind has been looking for Paradise, the one that a soul would reach to spontaneously, for centuries. That place from which man has been banned for his limitations and tendency to sin since the very beginning of his history. This is the background of the first rock opera of ART X, the new praiseworthy project by Gabriele Bernasconi.

 

As previously presented in detail, in a recent press release, the historical frontman of Clairvoyants, succeeded to reunite, under the same aegis, prestigious guests of the Italian and International scene (Roberto Tiranti, André Matos, Amanda Somerville, Zachary Stevens, Blaze Bayley and Oliver Palotai, just to cite a few) with the aim of being part of the history of metal music. Let's see how he managed to do so.

 

"The Redemption Of Cain" is an introspection into the biblical tale of Cain and Abel partially inspired by Lord Byron's play. Since the very first track, in fact, ART X album allows the listener to identify himself into the most primordial and intimate conflict of the human being. Along with the very talented artists involved, this is the beauty of a work which is not just music but already a piece of art sailing towards that shore once conquered by Avantasia and Ayreon. An extraordinary and unmissable release for those who love the genre.

 

"You want to know my story
It's a bitter one, be advised
There's neither pride nor glory
It's a long and bleak demise... "

 

Memoriae - an introduction to Cain's tale

 

This time Cain is not introduced by a verse of the Bible but by a two minute intro. The listener is fascinated by the melody which then abandons him on that "wretched land" very well depicted in Eliran Kantor's artwork. Going into the detail, it is the echo of the most ancient battle to drag us into the mud, a sort of Thermopiles of the soul. The clamour fades at the end of the first minute, as soon as the narrator makes his appearance. At first just a whisper and then loud and clear. To underline Cain's crime, the voice, spaced out by a remarkable orchestral part, spits out two words in particular: "stupid" and "terrible". Then the fascination of the music provides the suspense required to make the listener craving for more.

 

Knowledge & Death - Cain's disappointment at his father's choice of eating off the Tree off Knowledge, but not off the Tree of Life

 

The flash-back starts with twenty second of silvery arrangement, perhaps intended to describe "the of childhood" of Cain "the first born man/Not created, born from woman/A consequence of pure love". It follows with the very first monologue of the main character played by Bernasconi. After one minute, here it is, the first burst of drums and keyboards then joined by guitars. Their perfect combination is the first proof that ART X has to offer to the armies of metal-heads. Cain's "pain of growing" is comforted by Eve (Selina Iussich) who starts a dialogue soon joined by Adam (Blaze Bayley). The three add up in a much appreciated chorus which is definitely the heart of the track: "Why are we all bound to die one day?/What is Death, why do I fear it?/Why should we wane like the embers?". Adam's warning at 4:28, underlined by a shrieking solo, is worth to be mentioned as well. One of the best songs of the album.

 

The First Sacrifice - the sacrifice ordered by God

 

The antiphon to the Angel of God (André Matos) is up to the arches and anhint of a female vocalist in the background. It feels as the sleep of consciousness from which the listener awakes suddenly thanks to the appearance of the shrill voice of the Brasilian singer: "Wake up, firstborn!". The angel is the messenger of God's will. Adam's sons are bound to offer a sacrifice: "Tell them to burn what they hold closest to their hearts", says a histrionic Matos, on top of things as usual. Then the track evolves with a beautiful rhythmic cadence joined by Adamo and Abele (Roberto Tiranti) whose voices interchange to Cain's. Although he doesn't understand his father's will, the firstborn obeys offering in sacrifice "the best of the harvest". After an instrumental minute, culminated in the solo at 3:11, Cain's scorn explodes ("Why did you refuse my sacrifice?/Was it worse than my brothers'?"). His rage is clearly manifested by the contempt betrayed by the line: "You, bloodthirsty God". The angel tries in vain to calm him down but he is only able to warn him ("You'll nest the snake deep inside your heart") before disappearing.

 

The Second Sacrifice - the sacrifice understood and enacted by Cain, enraged by his refusal

 

The listener is immediately projected into Cain's troubled mind thanks to the catchy melody and the sudden entrance of Bernasconi. This time, all his questions are addressed not to his biological father but to the universal one: God. "Why Lord, why do you put me down?/Why Lord, why is it never enough?/Why do you have to be so harsh?". These lines, a sure success when sung live, are answered by Eve trying to soothe his anger: "Don't let the enemy take away your peace/Your soul should be a temple for love/Not a vile den for Lucifer's disease". Unfortunately, Cain is already blinded by rage which grows along with the urge of the melody. The second half of the track explodes at 3:20, when Abel is likely to be killed, this realizing another exquisite instrumental break which lasts until the end of the song.

 

Crime, Pain and Penance - the exile after Abel's murder

 

"Where is your brother Abel?" is the Angel's question to Cain before cursing and chasing him away. Although the crawling sense of unease of Matos' message, the first half of the track is calm, in clear contrast with the previous track. With Bernasconi being absent from the song, the melody returns again with the main character, acoustic at first and then enriched by drums and electric guitars creating one of the best passages of the whole work. The only other voice present at this time is Adam's which says the last goodbye to his second born at first and then chases away his murderer: "Get away from me now/homicidal childe/Get away from me before I lose my mind".


Lilith
- the meeting with Adam's first wife, exiled as well, but enslaved by Lucifer

 

The second half of the track-list opens with an instrumental intro, half the way between Kamelot and Nightwish, intended to introduce the mellow character played by one of the most loved female singers of metal music: Amanda Somerville. Familiar with similar projects (not only for her part in Avantasia but also for being one of the founding members of Aina) the german vocalist proves herself perfect for the role assigned once again. The emotion infused by the first two verses is, in fact, tangible. The same applies for the evil nature played by the fallen angel (Tim Aymar), introduced by a tense intermezzo: "Is this hesitation, my little slave?/A stain of uncertainty I see upon you?" We recommend, in particular, the final duet between Lilith and Caino.

 

Lucifer - the meeting with Lucifer himself in the land of Nod, and the refusal of his enticing gifts

 

It is the keybords and strings' melancholy that manifest Cain's total despair ("I am alone now/cast out from my land"). The sense of bewilderment is evident and aggravated by the turn of the melody towards a bitter and hasher mood as Cain faces Lucifero. "You did your best but it was not enough, wasn't it?/He sent his Angel to cast you away, didn't He?" These are Lucifer questions to Cain. "I don't need no advice Get away!/I would rather die alone/Than surrender my free will." Altough the strength originated from their confrontation (with Aymar echoing one of the best performances of Jorn Lande), what remains is mostly the melody's toll-like structure.

 

A Wife's Love - how a maddened and lonely soul is healed by innocent and sincere love

 

It is definitely the most sentimental track of the album. It opens with a pleasing attitude, thanks to a freshness unheard in the previous songs. However, Cain's new questions drag the listener again in the mud: "Where am I now? I can barely stand/What am I now? I can barely see/How long have I been here? Is it day or night?/I am so weak and alone" Although the melody tries to fill the void roaring inside Cain, it is only the entrance of his wife (Lucia Emmanueli) to offer him a spark of hope: "Why do you hide? Let me see your face/Lower your hands I want to see your eyes" Despite Cain's first rejection, the wife does not give up: "You are no monster, no dire beast/These hands can be a means for love". This is the moment when the melody becomes the most crystalline, while describing Cain's soul return from the underworld, healed by his wife.

 

The Keeper - the search for Eden, and the meeting with the Keeper of a strange cave

 

The title already recalls one of the most tradional archetypes of metal so the very same track had no choice but to be one of the best from the album. Once again structured as an interchange between dialogues and solos, the second to last song proves, defying any possible skeptic, the quality of Bernasconi & Co work. The simultaneous performance of Matos and Zak Stevens surely deserves a special mention together with the epicity of the melody from 4:00 until the end, when Cain closure offers a hint of a "happy" ending: "How can it be that you still want to save me?/I did my best to anger your Lord".

 

Eden, Finally... - inside the cave, inside himself, Cain finds his sought-for Eden

 

Divided into three parts (The Cave, Adam and Abel), the last track, a 10 minute suite, is the closest one to the Avantasia's style thanks to the choirs and a high end orchestration. It is perhaps the energetic way the line "Go now, don't hesitate" is sung by the Keeper, Angel and wife to encourage Caino to venture into the cave to make the difference, or the powerful dialogue between Adam and his firstborn, or perhaps the quality of the solos (as the one at 4:55), or the emotion originated from the duet between the two brothers. No matter the details, what is for sure is that ART X close their debut in the best possible way. Despite the obvious comparison between the two projects which inspired Bernasconi initially, what can be concluded at the end of the listening is that "The Redemption of Cain" is an inspired hybrid between Tobias Sammet and Arjen Lucassen's works. The first album of ART X is in fact characterized by the ambituous intuition of the first and by the deeper self-exploration of the latter.

 




Intervista
Anette Olzon: Anette Olzon

Speciale
L'angolo oscuro #31

Speciale
Il "Black Album" 30 anni dopo

Speciale
Blood Sugar Sex Magik: il diario della perdizione

Speciale
1991: la rivoluzione del grunge

Speciale
VOLA - Live From The Pool